هادی هلالیان
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ هادی هلالیان
آرشیو وبلاگ
      معماری مدرن در دنیای امروز ()
خانه آبشار (فرانک لوید رایت ) نویسنده: هادی هلالیان - ۱۳۸٩/۳/۱۳

اثیر رایت در معماری مدرن چندان است که نمی توان معماری او را در یک بخش مورد مطالعه قرار داد. یکی از ویژگیها واحتمالاً مهمترین آنها کیفیتی است که رایت آن را معماری ارگانیک می نامید. مراد رایت از معماری ارگانیک چه بود؟ به اعتقاد گیدیون که قدر آثار رایت را نیک می دانست، این معمار توفیق نیافت با زبان و کلمات به توصیف و توضیح این اصطلاح ساخته و پرداخته خویش موفق شود. پاره ای از اروپائیان نیز تعبیری خاص از معماری ارگانیک دارند که احتمالاً منبع آن همان اندیشه ها و گفتارهای رایت است، ولی آن را بیشتر به معماری عملکردی یا معماری توجیهی تعبیر کردند. اما اگر رایت در تعریف ارگانیک به زبان کلمات توفیق نیافت، تعریف و تعبیر وی از این واژه، یا دقیقتر بگوییم از این کیفیت، در زبان معماری کاملاً موفقیت آمیز و به راستی ستودنی است. این کیفیت در پاره ای از آثار رایت بیشتر متجلی می شود و درخانه آبشار به اوج اعتلا می رسد آن نوع معماری را به عرصه وجـود می آورد که چـون عوامـل طـبیعی مانند سنگ و درخت و گیاه و گـل از درون طبیعـت می شکفد و اصالت و قوت آن نیز در همین از درون شکفتگی و طبیعی بودن آن است. از این رو، در این نوع معماری هیچ تصنعی وجود ندارد و معماری همان است که باید باشد. این تعریف البته این کیفیت را به تعبیر اروپایی آن که در سطور بالا به آن اشاره کردیم نزدیک می کند، زیرا عدم تصنع، در این متن معنایش می تواند این باشد که هیچ فرمی بدون توجیح و دلیل پدید نیامده است و همان گونه که مظاهر طبیعت توجیح پذیرند، برای هر فرم از این نوع معماری، توضیحی می توان فرض کرد.

برای خواندن این مقاله روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

 



نچه در خانه آبشار مفهوم ارگانیک را از مستدل بودن هر جزء یا فرم آن فراتر می برد، نخست پیوستگی طبیعی تمام اجزای آن است و سپس آمیختن آنها با مظاهر طبیعت که این خانه به راستی جزئی از آن شده است. وجود آبشاری روان در دل این ساختمان نه تنها آن را شگفت انگیز و تماشایی می کند، بلکه آن را جزئی از طبیعتی می کند که این ساختمان در میان آن بنا شده است. پاره ای از منتقدان این پرسش را مطرح ساخته اند که آیا آبشار از درون خانه نیز به دید می آید یا خیر؟ جواب این پرسش البته منفی است. اما معماری تا چه اندازه فقط باید در خدمت گروهی خاص و مقصودی معین باشد؟ به معماری باید به عنوان جزئی از محییط نگریست و از این لحاظ، این اثر رایت با توجه به مقصودی که بر معماری مرتبت است پاسخی بس موفقیت آمیز یافته است. اما تازه همین برون ساختمان، همین ارگانیک بودن آن، به درون ساختمان نیز تنوعی دلپذیر داده است. به جای حجمهای واضح و یکنواخت و ملال انگیز، هر گوشه درون این ساختمان داستانی جالب توجه دارد اگر چه آبشار از درون خانه دیده نمی شود، همین شکفتگی از درون که روح و معنای ارگانیک است این داستانهای جالب را پدید آورده است. ونتوری که موضوع تضاد و پیچیدگی را در معماری مطرح می سازد، بی آنکه سخنی از این اثر برجسته رایت به میان آورد، او را ساده گرا و معماریش را معماری روستایی معرفی می کند، اما خود ونتوری چه از نظر تضاد و پیچیدگی و چه از هیچ نظر دیگر در معماری نتوانسه حتی اندکی به آثار رایت نزدیک شود، و این از پاره ای جهات و در موارد متعدد از مشکلات بزرگ معمارانی است که چون ونتوری خود را از قید و بندهای مدرن رسته می بینند. بت شکنی آنها ممکن است و می تواند موجه باشد، اما در سرودن شعرِ آزادی که جانشین این تقید شود موفق نبوده اند.
آنچه از کیفیت ارگانیک معماری رایت بر می خیزد و به ویژه در خانه آبشار وی مجسم است و برای ما حائز اهمیت بسیار، تندیس گونه بودن آن است. اگر به تعبیر تندیس گری را ترکیب حجمها و بازی فضاهای پر و خالی تعریف کنیم ، خانه آبشار به راستی تندیسی است که در فضا قد بر می افرازد، تندیسی که یکسره ساخته و پرداخته آدمی نیست، بلکه حاصل ترکیب حجمها و فضاهای طبیعی است که به صورت تخته سنگهای خشن و دست نخورده در این ترکیب جلوه گر می شود و نیز حجمهای تراشیده از بتن که صاف و صیقل خورده به نظر می رسند و بخش دیگری از ترکیب را به پدید می آورند. دو دیوار عمودی سنگی(از سنگهای طبیعی تراش خورده و بر هم نهاده شده) در واقع پیوند(rapport) این ترکیب را به وجود می آورند و مظاهر طبیعی ترکیب(سنگهای نخراشیده)و مظاهر ساخته و پرداخته آدمی(حجمها صاف بتنی) را به یکدیگر متصل می سازد . اهمیت این کیفیت تندیسگونه برای ما در این است که همین کیفیت که مدتی در معماری مدرن و از جمله به سبب سبک جهانی به فراموشی سپرده شده بود، دوباره در دهه شصت( و شاید اندکی زودتر، اگر رونشان لوکوربوزیه را ملاک قرار دهیم) از خواب زمستانی خود سر برداشت و در معماری تجلی کرد و اکنون، البته به گونه ای دیگر و به تعابیری متنوعتر، در آثار معماری معاصر ما متجلی است.

یکی از مظاهر مدرن و اندیشه های تازهای که در ذهن بسیاری از روشنفکران و صاحبنظران و از جمله رایت را هنگامی که وی به کار آغاز کرد به خود خوانده بود، مظاهر مدرن که البته جنبه های گوناگون داشت و دارد. در پذیرفتن و به کار گرفتن پاره ای از این مظاهر، رایت تا اندازه ای محتاط بود. به عنوان مثال وی تا سالیان دراز بتن مسلح و پولاد را که مواد ساختمانی جدید و مورد استفاده در معماری مدرن بودند به کار نگرفت و در ساختمانهای مسکونی ترجیح داد تا از چوب استفاده کنند که در روزگار وی، مانند حال حاضر، بتن و فولاد ساخت تقریبا نود درصد ساختمانهای مسکونی ایالات متحد را بوجود می آورد. به طور کلی رایت نسبت به تمدن ماشینی که بیش از هر جا در ایالات متحد در حال توسعه بود چندان خوش بین نبود. وی زندگی مدرن و اجتماع در شهرهای پر جمعیت را مذموم و برای زندگی آدمی خطر ناک می داند.

درپلانهای خانه رایت نیز فضاهایی نسبتا کوچک و گاه تنگ و تاریک معماری قدیمی جای خود را به فضاهای یکسره پیوسته ای می دهد که معمولاً شومینه ای با آجرهای کم ارتفاع یا سنگهای طبیعی نخراشیده در آنها نقطه تاکیدی پدید می آورد یا به آنها کانون و مرکزی می بخشد. در استفاده آشکار از مصالح ساختمانی مانند آجر، سنگ و چوب نیز گرایشهای مدرن در معماری رایت مشهود است.

پلانهای خانه رایت آزادی پلان لیبر(نقشه آزاد) لوکوربوزیه و فضاهای یونیورسال میس ون را ندارد و کوتاهی سقف آنها با دالهای گسترده ای که از لبه بام فراتر می رود و ورود نور را به فضای داخلی خانه محدود می کند باعث تاریکی می شود، ولی چندان که مذکور افتاد این نقشه ها نسبت به نقشه های معماریهای قدیمی تر از پیوستگی، یکپارچگی و آزادی بیشتر برخوردارند، و این یکپارچگی و آزادی همانند کاربرد آشکار مصالح باید جملگی به گرایشهای مدرن این معمار مربوط دانست.

علی رغم همه این گرایشهای بسیار آشکار به مدرنیسم در آثار رایت، و از آن بالاتر قدرت و جسارتی که وی در اعتلا و پیشبرد این گرایشها از خود نشان داده است، منبع دیگری نیز برای معماری او متصور است و آن پاره ای تاثیرات قدیمی، به ویژه در ترکیب حجمهاست که اصل آنها از قرن نوزدهم و احتمالاً پیشتر است. گیدیون که در ستایش رایت اندکی فرو گذار نمی کند، بحث خود را درباره وی چنین آغاز می کند: ((از میان تمام معمارانی که کارشان به قرن نوزدهم باز می گردد، بی تردید رایت نابغه ای بود... اثرات قرن نوزدهم هنوز در آثار رایت باقی بود، اما وی به تنهایی بی آنکه نقاشان و مجسمه سازان معاصر وی او را یاری کرده باشند تصویری نو در معماری آفرید)).

کار رایت معمار تنها ساختن نیست، بلکه مانند تندیسگر شکل دادن و یا همانند حجار تراشیدن و بازی با احجام در فضا است. چنین روش هنرمندانه ای در خلق آثار معماری مستقلا و بالنفسه نیازی به تکنولوژی یا تکنولوزی پیشرفته ندارد و وسایل قرن نوزده نیز برای آن کافی است. البته رایت خود به تکنولوژی قرن نوزدهم بسنده نکرد و به کارگیری بتن مسلح در هر دو اثر رایت که یعنی خانه آبشار و موزه معروف گوگنهایم، پیشگامنه و جسورانه است.

موارد طراحی و اجرائی که رایت برای این خانه ویلایی در نظر گرفته بود می توان در هشت مورد ذیل خلاصه نمود:

- حداقل دخالت در معماری طبیعی

- تلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعی به گونه ای که هر یک مکمل دیگری باشند.

- ایجاد فضاهای خارجی بین ساختمان و محیط طبیعی

- تلفیق فضای داخل با خارج

- نصب پنجره های سرتاسری و از بین بردن گوشه اتاق

- استفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل و چه در خارج بنا

- نمایش مصالح به همان گونه که هست، چه سنگ باشد چه چوب و یا آجر

- استمرار نمایش مصالح از داخل به خارج بنا


رایت معتقد بود که ماهیت مصالح در ساختمان می بایست نشان داده شود به گونه ای که شیشه به عنوان شیشه، سنگ به عنوان سنگ و چوب به عنوان چوب به کار برود.


کتاب از زمان و معماری

------------------------------

این هم تصاویری زیبا از این بنا :

 

 

خانه آبشار اثر فرانک لوید رایت یکی از برترین ویلاهای  ساخته شده در دنیاست. در سبکی از معماری به نام سبک بین‌المللی ساخته شده آست.

خانه ادوارد-جی- کافمن که به نام خانه آبشار معروف است در سال 1936 در بالای آبشاری درOhiopyl در پنسیلیلوانیای آمریکا ساخته شد  این خانه اثری جاودانه از معمار معروف فرانک لوید رایت میباشد 

این خانه یکی از 17 اثری است که انجمن معماران آمریکا برای حفظ فرهنگ خود برگزیده اند تا با حفظ و نگهداری آن به حفظ فرهنگ خود کمک کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

با تشکر از توجه شما دوستان

هادی هلالیان

  نظرات ()
مطالب اخیر طراحی پله معلق توسط زاحا حدید پروژه فراتر از دیوار پروژه پادشاه قوس در شهر دوسلدورف آلمان(Kö-Bogen Düsseldorf) harmony tower(برج هارمونی) بازتاب در خلیج کپل(Reflections at Keppel Bay) جنبش فوتوریسم در ایتالیا(آینده گرایی) معماری گوتیک معماری گوتیک عصر رنسانس و معماری رنسانس مرکز آموزش- پیشگیری از فاجعه بزرگ استانبول
کلمات کلیدی وبلاگ دانیل لیبسکیند (۸) کره جنوبی (٢) gothic architecture (٢) معماری گوتیک (٢) زاها حدید (٢) نورمن فاستر (۱) کامپوزیت ها (۱) ابیانه (۱) عصر رنسانس (۱) مرکز خرید (۱) طراحی فروشگاه (۱) kids hospital (۱) تفرج گاه (۱) آموزش وی ری (۱) ‎tour eiffel (۱) طرح نهایی (۱) پارک آب و آتش (۱) بیمارستان کودکان (۱) موزه ادبیات کودک (۱) موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت آلمان (۱) بن وان برکل (۱) singapore (۱) بیمارستان کاندانگ کربائو (۱) دروازه شرقی برلین (۱) eastgate berlin (۱) klaus martin hoffmann with ece (۱) مجتمع تجاری (۱) children's waiting room (۱) فضای انتظار کودک (۱) اتاق بیمار (۱) بیمارستان های امروزی (۱) the new age of high-tech hospitals (۱) composites (۱) تفریگاه آبی (۱) خانه ای در نیوانگلند (۱) نادر تهرانی (۱) طراحی داخلی فروشگاه (۱) پارک هزاره (۱) مفهوم رنگ در معماری (۱) رنگ و معماری (۱) تنفس در برلین (۱) گوانجو (۱) the sydney opera house (۱) اپرای سیدنی (۱) مقبره خیام (۱) تالار شهر تورنتو (۱) viljo revell (۱) یغمای نیشابوری (شاعر) (۱) samsung museum of arts (۱) santiago calatrava (۱) fordham (۱) برج مخروطی fordham ،شیکاگو- ایالات متحده (۱) موزه هنر سامسونگ (۱) نقشه های برج ایفل (۱) بوستان آب و آتش (۱) خانه فرهنگ و هنر اردن (۱) خانه یا قایق ؟ (۱) معماران دیوان (۱) پروژه ققنوس (۱) v-ray learning (۱) 3d max 2010 (۱) معماری پارچه ای (۱) ساختارهای غشایی (۱) استانبول ترکیه (۱) مکتب شیکاگو (۱) موزه پروشه در آلمان (۱) اصول طراحی (۱) روستای نای بند (۱) خانه آبشار (۱) دیدنی های ‍ژاپن (۱) موزه ی لوور (۱) هرم های شیشه ای موزه ی لوور (۱) i m pei (۱) آی ام پی (۱) park plaza (۱) پارک پلازا (۱) kuryłowicz & associates (۱) falling water (۱) مجتمع تجاری لیبسکین (۱) بازتاب در خلیج کپل (۱) خلیج سنگاپور (۱) برج هارمونی سئول (۱) موزه ملی شیخ زایدِ(امارات متحد عربی) (۱) harmony tower (۱) طراحی آب نما (۱) خانه تابستانی (۱) طراح ویلا (۱) دک تامپره مرکزی و آرنا(تامپره فنلاند) (۱) daniel-libeskind (۱) تامپره فنلاند (۱) موزه یهود دانمارک (۱) معماری دانمارک (۱) دوسلدورف (۱) ko - bogen (۱) کوبوگن آلمان (۱) پیشگیری از فاجعه بزرگ استانبول (۱) مرکز آموزش- پیشگیری از فاجعه بزرگ استانبول (۱) معماری ترکیه (۱) امارات متحده عربی (۱) هادی هلالیان (۱) خیام نیشابوری (۱) پاتایا (۱) روستای ابیانه (۱) فرانک لوید رایت (۱) brazil (۱) سئول (۱) هوشنگ سیحون (۱) زاحا حدید (۱) های تک (۱) کالاتراوا (۱) استرالیا (۱) امارات (۱) سنگاپور (۱) دانمارک (۱) بانکوک (۱) تایلند (۱) برج ایفل (۱) مقالات معماری (۱) daniellibeskind (۱) icy road in japan (۱) جاده یخی (۱) کاری از معمار برجسته آقای لیبسکیند (۱) موزه یهود در برلین آلمان (۱) کامران دبیا (۱) creative media centre (۱) معماری ساختار شکن (۱) دیکانستراکشن (۱) نیو کمپ (۱) ورزشگاه فوتبال (۱) معماری امروزی (۱) نمایشگاه اکسپو 2010 (۱) نمایشگاه امارات (۱) central embassy (۱) موزه سلطنتی انتاریو (۱) تورنتو کانادا (۱) این پروژه همچنین شامل طیف گسترده ای از سیستم های ا (۱) کانکتیکات ، آمریکا (۱) موزه هنر دنور (۱) the denver art museum (۱) vitra building (۱) vitra são paulo (۱) برج کنتون (۱) معماری رنسانس (۱) شهر سازی امروزی (۱) سیستم گرمایشی (۱) سهم قطعه سبز (۱) green roof (۱) تپه های عباس آباد (۱) جنبش فوتوریسم (۱) بام سبز (۱) موزه تاریخ نظامی آلمان (۱) مجتمع ویترا (۱) آینده گرایی (۱) پله معلق (۱) hong kong (۱) پروژه پادشاه قوس در شهر دوسلدورف آلمان (۱) طراحی تندیس معماری (۱) معماری مفهوم گرا (۱) معماری مفهوم گرا (۱) گالری های لوکس (۱) glasgow riverside museum of transport glasgow (۱) موزه هنر تولدو (۱) sanna (۱) خانه کلوکان (۱)
دوستان من www.pr7.ir آرک نویز دنیای معماری سایت معماری دکوراسیون داخلی و انواع فارنیچر سایتی معتبر برای معرفی معماران بزرگ دنیا مجله تخصصی ترجمه آهنگ های عربی ( نانسی العجرم و ... ) معرفی جدید ترن پروژه های معماری دنیا معرفی ساختمان های بزرگ دنیا معرفی کارهای آبی ایالات متحده آمریکا معرفی مدل های معماری معمار منظر ایران معماری نوین موسسه آجر آمریکا معماري مدرن آرک مدل- آموزش v- ray سایت رسمی شرکت autodesk معماری مدرن AWESOME ARCHITECTURE Architecture News, Architecture Design, Modern Interior Design جسارت هايي در هنر معماري سايت اختصاصي دانيل ليبسكيند وبلاگی درباره گچبری علم معماري معماری روز دنیا-تکنولوژی روز معماری سایت معتبر معرفی بهترین های معماری در دنیاdisignboom معمار نت سایت رسمی زاحا حدید ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب